måndag 12 juni 2017

Ett idiotexempel

Blev en fem timmars arbetsdag för mig idag, vilket har gått galant. Dock ringde vårdcentralen upp mig för ett tag sedan då jag behövde boka tid och det sänkte mitt humör på en sekund. Har ett problem med oväntad bröstmjölksproduktion som kom igång för två månader sen när jag slutade röka (en biverkning som kan komma tillbaka när man äter den medicin jag gör och slutar röka tvärt). Under en till två veckor mådde jag extremt dåligt. Några dagar var det så illa att jag fick tankar på att vilja skada mig själv. Jag hade en rejäl hormonobalans och jag mådde rent utsagt skit. Grät över jättetöntiga grejer som jag normalt skulle rycka på axlarna åt och fick panikångestkänningar.

De senaste veckorna/månaden har det stabiliserats helt och jag har varit precis som vanligt. Tills imorse när jag såg att bröstmjölken var tillbaka. Jag har inte känt av någon humörförändring än men jag är livrädd att jag ska bli att må så dåligt igen att jag måste anstränga mig själv för att inte göra något dumt.
Ringde som sagt till vårdcentralen pga det, och för att jag vet att de första gången jag hade detta problem (vid insättningen av medicinen för några år sedan) ville ta prover på mig. Bröstmjölken kommer av förhöjt prolaktinhormon i kroppen och är ett hormon förhöjt så sänks ett annat (exempelvis dopamin som är ett av våra glädjehormon).

Det är inte första gången jag får ett dåligt bemötande av folk som jobbar på Gagnefs vårdcentral. Tanten i telefon sa att hon inte var kunnig inom det jag pratade om, att hon inte kunde hjälpa mig för att hon inte visste och sa säkert sjuttioelva gånger att "du tror inte att det går över då?" Snälla människa, jag har väntat på att det ska gå över, det har det gjort också men nu är problemet tillbaka! Jag hatar att få lov att vara ett pain in the ass och vara påstridig för att nån ska ta en seriöst. För det är tydligen skitsvårt att lyfta på röven och rådfråga en doktor om nåt som man själv säger att man inte kan ett dyft om.

Idioten: "Var fick du den här medicinen utskriven då?"
Jag: "På psyk."
Idioten: "Kan du inte vända dig till dom med det här då?"
Jag: "Hur ska dom kunna hjälpa mig med det här?"
Idioten: "Eh... Jag vet inte, hehe..."
Idioten: "Men du har barn, va?"
Jag: "Nej."
Idioten (med besvikelse i rösten): "Nehej.... okej."
Idioten: "...det är inget du kan leva med då?"
Jag: "Bröstmjölken kan jag väl leva med men jag vill inte må så där dåligt igen."
Idioten: "Ja, jag vet inte vad vi ska kunna göra åt det..."
Jag: "Men ni har ju velat ta prover på mig när jag haft det så här förut?"
Idioten: "Jaha... okej. Jag förstår inte varför det skulle hjälpa men..."

Efter många om och men fick jag henne att rådfråga en doktor och lova att ringa upp inom de närmsta dagarna. Antar att jag var ett rötägg som gav henne extra jobb (dvs lyfta på röven, prata med en doktor och återkomma), och det måste ha varit en enorm besvikelse att inte kunna använda sig av "men du har ju barn"-kortet. Blir så arg på vissa människor som tror att man ringer för att det är kul eller för att jävlas. Hade jag inte humörsvängningar innan så har jag det nu iallafall. Idiot.

6 kommentarer:

  1. Usch vad irriterande hatar när man får sådant bemötande!

    SvaraRadera
  2. Sjukvården blir bara sämre och sämre hemskt nog!

    SvaraRadera
  3. Vissa människor alltså, en blir så sjukt trött bara!

    SvaraRadera
  4. Men usch vilket otrevligt bemötande!! Hoppas att du får den hjälp som du behöver <3

    SvaraRadera
  5. Finns verkligen människor till allt.

    SvaraRadera
  6. Även om jag ofta anser att personer som jobbar inom vården är underbetalda. Så verkar det tyvärr vara många av dem, som inte hör hemma där. Gäller VC, sjukhus, psyk men också ålderdomshem med mera... HEMSKT!

    Men i detta fall ja, jag tycker verkligen inte att du var ett "rötägg". Du ska såklart få den hjälp du behöver.
    Och jag blir irriterad när IDIOTEN anser att du ska kunna klara att leva så som du gör nu. För det är ju klart att du försöker klara av situation denna situation på bästa sätt. Men varför du stå ut, ifall det förhoppningsvis hjälp?!
    Och ja, jag förstår verkligen varför du blev irriterad på denna IDIOTEN!
    Men hoppas du får hjälp snart!

    SV: Ja, jag är rätt anti mot ägg i överlag.
    Enda gångerna jag tolererar det är den man har det i äggröra med massa Cayenne. Eller när det är inom ett bakverk eller något. Så det inte smakar ägg längre X)

    SvaraRadera

PS. Fråga för Bloglovin-byten :)